Carbon footprint

Carbon footprinting, koolstof voetafdruk, meet de uitstoot van broeikasgassen veroorzaakt door een organisatie, evenement of product.

Doel

Steeds meer bedrijven voeren strategieën door voor het beheer van koolstof, de koolstoffootprint, carbon footprint, van bedrijven of producten is een veel voorkomende eerste stap. De footprint kan voor verschillende doeleinden worden nagestreefd, aan verschillende behoeften voldoen en worden gekenmerkt door zeer verschillende niveaus van inspanning en financiële kosten. De uitdaging waar bedrijven voor staan, is om een footprint van hoge kwaliteit te genereren die zo kosteneffectief mogelijk voldoet aan de huidige behoeften, terwijl ze anticiperen op toekomstige behoeften aan informatie over de footprint.

Voordelen

De CO2-footprint van bedrijven en producten laat zien dat we niet kunnen beheren wat niet wordt gemeten. Naast het beantwoorden aan verzoeken van belanghebbenden of klanten, zijn carbon footprints een noodzakelijke eerste stap in de richting van vrijwillige inspanningen of toezeggingen voor emissiereductie en om strategisch gepositioneerd te zijn voor toekomstige emissiereductiemandaten. Wat de bottom line betreft, veel bedrijven hebben ontdekt dat de footprints hen helpen om aanzienlijke kostenbesparingsmogelijkheden te ontdekken, evenals mogelijkheden om de koolstofintensiteit van hun producten en diensten aanzienlijk te verminderen.

Kenmerken

DNV biedt een reeks producten en diensten voor de ecologische footprint om op een kosteneffectieve manier tegemoet te komen aan de behoeften van bedrijven, waaronder:

  • Gebeurtenis gerelateerde footprints, die vaak niet alleen directe emissies moeten omvatten, maar ook Scope 3-emissies (bijv. Toeleveringsketengerelateerde emissies, evenementgerelateerde emissies, evenementgerelateerde accommodatie en emissies door afvalverwijdering). Een geloofwaardige footprint van een evenement is een voorwaarde voor elke poging om een evenement als CO2-neutraal te bestempelen.
  • Vrijwillige footprint van bedrijven, die kunnen worden aangepast aan de behoeften van specifieke omstandigheden en vrijwillige footprint normen.
  • Product footprinting of levenscyclusanalyse (LCA) wordt steeds vaker door grote retailers gevraagd als maatstaf voor de broeikasgasintensiteit van een product of dienst. LCA-informatie wordt steeds vaker aan consumenten verstrekt om hun koopgedrag te beïnvloeden, waardoor het cruciaal is dat bedrijven de details van nieuw ontwikkelde normen zoals PAS 2050 begrijpen en eraan houden.
  • Na het opstellen van de soorten koolstof footprints die hierboven zijn geprofileerd, zullen veel bedrijven de verificatie van de footprint door derden willen of moeten uitvoeren. DNV kan ook verificatiediensten van derden leveren.

Onze ervaring

We spelen al meer dan tien jaar in op de behoeften van klanten op het gebied van CO2-footprint en werken sindsdien samen met bedrijven van elke omvang en uit alle delen van de wereld om op een kosteneffectieve manier te voldoen aan hun zeer uiteenlopende behoeften op het gebied van CO2-footprint. Even belangrijk is dat we met veel van deze zelfde bedrijven hebben samengewerkt om hen te helpen de voordelen van CO2-footprint te identificeren en te verzamelen, van kostenbesparingen tot merkontwikkeling tot naleving. Met de groeiende belangstelling voor CO2-neutrale producten en diensten hebben we bedrijven geholpen de vruchten te plukken van dergelijke belangen, terwijl we de zeer reële potentiële valkuilen van ongerechtvaardigde milieuclaims vermijden.

Meer informatie

Nieuwsbrief

Nieuwsbrief

Schrijf u hier in en ontvang de nieuwsbrief.

Waarom DNV?

Kies de juiste certificerende instelling.

Training

Bekijk het volledige trainingsaanbod.

Whitepapers

Klik hier voor een overzicht van al onze whitepapers.