Skip to content

Business Assurance - Viewpoint

Wat is belangrijk voor consumenten bij de aanschaf van voedingsmiddelen & dranken?

Communicatiemogelijkheden bij QR-codes zijn onbenut

In het recente ViewPoint onderzoek van DNV over het consumentenvertrouwen in de voedingsmiddelen- en drankenindustrie is specifiek gekeken naar de toepassing van de QR-codes. Hoe bewust zijn consumenten wereldwijd van productgegevens en gebruiken zij QR-codes om hun aankoopbeslissingen te ondersteunen? Lees de bevindingen van het ViewPoint onderzoek en kom erachter.

Transparantie en vertrouwen 

In onze huidige wereld is er een constante verbinding en directe toegang via meerdere kanalen en platformen steeds gebruikelijker. Consumenten baseren hun beslissing om een product te kopen steeds meer op het verhaal en de kenmerken van één product, in plaats van op blinde loyaliteit aan merken. Hier kunnen QR-codes voor een snelle toegang tot dergelijke informatie zorgen. Het opslaan van de productgegevens in Blockchain zorgt voor de transparantie en vertrouwen bij de consument. 

Veel producenten en fabrikanten gebruiken QR-codes of andere labels op hun productverpakking. Wanneer de consument deze code of label scant wordt hij/zij meegenomen naar een applicatie of webpagina met meer informatie over het product, de producent of het merk. Het doel is vaak om te informeren, te promoten of om loyaliteit te behouden. Deze manier van communiceren maakt het mogelijk om veel meer informatie te delen dan dat er op de verpakking past. Daarnaast kan elk verhaal op een meer boeiende en visuele manier worden verteld. Bovendien kunnen organisaties hun beweringen vastleggen en bewijzen door certificaten of gegevens uit de Blockchain te tonen die aan dat specifieke product gekoppeld zijn.

Wat is een QR-code?

Een QR-code bestaat uit een speciale technologie die gebaseerd is op een tweedimensionale matrix. QR-codes bevatten meer informatie dan bijvoorbeeld een streepjescode die eendimensionaal is. QR staat voor Quick Response, wanneer de QR-code gescand wordt door een smartphone camera wordt er snel een webpagina of applicatie met relevante informatie onthult. Deze informatie kan bestaan uit betalingsinformatie, een product of bedrijfsverificatie/certificering, de geolocatie van een individu of als toegangskaart/tickets.  

Geografische verschillen in het gebruik De geografische verschillen op het gebied van bekendheid en het gebruik van QR-codes zijn terug te vinden in de resultaten van het onderzoek. 

In China en Brazilië geeft meer dan 55% aan de QR-codes op voedselverpakkingen te hebben opgemerkt en er minstens één te hebben gescand. In Europa en de VS heeft ongeveer 75% van de consumenten een QR-code gespot, maar minder dan de helft heeft deze daadwerkelijk gescand (33% in Europa; 39% in de VS). Een van de redenen hiervoor is de toename van het aantal QR-codes voor digitale betalingen, ticketverkoop en andere doeleinden. Bovendien bleek uit het onderzoek dat het gebruik van QR-codes meer voorkomt in gebieden waar consumenten een individuele verantwoordelijkheid nemen voor het controleren van informatie om de voedselveiligheid van de producten die zij kopen te waarborgen. 

In Europa en de VS zien ongeveer 20% van de consumenten niet veel QR-codes op voedselverpakkingen staan. Echter, geeft ongeveer 53% aan bereid te zijn om te proberen of de beloofde informatie over bijvoorbeeld de oorsprong en authenticiteit van het product correct is/klopt.

Productinformatie is belangrijk

Uit het onderzoek is gebleken dat consumenten het meest geïnteresseerd zijn in productinformatie. Naast voedselveiligheid zijn onderwerpen als inhoud, herkomst van de ingrediënten en duurzame verpakking het meest belangrijk. Bovendien is het product zelf hun primaire bron van informatie. Bewustzijn en de bereidheid om QR-codes te gebruiken lijkt geen beperkende factor te zijn voor organisaties om deze technologie te onderzoeken en te implementeren.

Toegevoegde waarde van QR-codes

Toch kunnen de behoeften van de consument in twee groepen worden verdeeld. De eerste groep (19%) weet nauwelijks wat QR-codes zijn en zal dus enige uitleg nodig hebben. De tweede groep (46%) heeft ze al eerder geprobeerd, maar wil een toegevoegde waarde voordat hij/zij ze regelmatig gaat gebruiken. 

Terwijl het gebruik van QR-codes in het algemeen vaker voorkomt, blijkt de betrokkenheid van de consumenten in de voedingsmiddelen- en drankenindustrie laag. Dit toont aan dat het volledige potentieel van deze technologie nog door de industrie moet worden benut. Er bestaan echter oplossingen om betrouwbare productinformatie en -verhalen te delen met consumenten door middel van aantrekkelijke labels met geïntegreerde QR-codes. Organisaties die in staat zijn om meer informatie met consumenten te delen, hebben veel te winnen.

TERUG NAAR DE GEDETAILLEERDE RESULTATEN