Algemene Resultaten
Business Assurance - Viewpoint
Wat is belangrijk voor consumenten bij de aanschaf van voedingsmiddelen & dranken?
Communicatie is de sleutel om waarde te halen uit onafhankelijke verificatie en certificering
67,5% van de ondervraagde consumenten zou meer betalen als de informatie van een product over kwaliteit, veiligheid, milieu, sociale- en gezondheidsaspecten door een onafhankelijke derde partij zou worden geverifieerd. Dit aantal stijgt tot 69% als een voedingsproduct of de fabrikant ervan gecertificeerd is volgens een erkende kwaliteits- of voedselveiligheidsnorm. Millennials zijn eerder bereid te betalen voor een dergelijke zekerheid. Echter, 1 op de 2 consumenten geeft aan dat ze niet weten hoe ze kunnen controleren of een product of bedrijf gecertificeerd is. Hieruit blijkt dat er een groot voordeel is voor bedrijven als zij hun certificering rechtstreeks aan de consument communiceren.QR-codes hebben een groot potentieel
De meeste consumenten weten wat QR-codes zijn. Van de ondervraagde consumenten heeft 45,7% een QR-code van een product wel eens opgemerkt of gescand. Toch gebruikt slechts 18,5% deze regelmatig. Wanneer het vertrouwen in voedselveiligheid minder is en de controle wordt gezien als individuele verantwoordelijk neigen consumenten de QR-codes regelmatig te gebruiken. In Nederland scant 10.4% regelmatig en 20.1% soms QR-codes, 42% geeft aan het nog niet eerder te hebben geprobeerd.