Skip to content

Geografische en socio-demografische kenmerken

Business Assurance - Viewpoint

Wat is belangrijk voor consumenten bij de aanschaf van voedingsmiddelen & dranken?

China en Italië hebben vertrouwen in producten voorzien van een merk, maar vertrouwen in het algemeen is lager.

Ondanks dat het vertrouwen in producten voorzien van een merk om veilig voedsel te leveren erg sterk is (95,2% vs. 85% gemiddeld), scoren Chinese respondenten veel lager op niet-verpakte en merkloze voedselproducten. Slechts 68,4% (vs. 80,3% gemiddeld) vertrouwt niet-verpakte voedingsproducten) en maar 44,1% (vs. 68,6% gemiddeld) vertrouwt op verpakte voedingsproducten zonder merk. Europese respondenten hebben over het algemeen de gewoonte om erop te vertrouwen dat de producten die zij kopen veilig zijn. Daarentegen hebben de Italiaanse respondenten overeenkomsten met de Chinese consumenten. Ook zij hebben minder vertrouwen in verpakte voedingsmiddelen zonder merk (60,8%) en meer vertrouwen in producten voorzien van een merk (92,4%).

Europeanen vertrouwen erop dat bedrijven voedselveiligheid garanderen.

Europese respondenten zijn sneller geneigd om voedselproducenten en -aanbieders te vertrouwen dan in andere regio’s. Daarom zijn zij ook minder actief met het zoeken naar meer productinformatie. Slechts 49,5% (vs. 55,1% gemiddeld) zou graag meer informatie over voedselveiligheid en 48,2% (vs. 53,4% gemiddeld) over gezondheid gerelateerde informatie ontvangen.

Jongere generaties hebben een breder perspectief.

De bezorgdheid over de voedselveiligheid en de gezondheid van de millennials ligt op hetzelfde niveau als het gemiddelde. Toch zouden Generatie Z (18-24 jaar) en Generatie Y (25-39 jaar) meer transparantie over milieukwesties zien, respectievelijk 43% en 42,8% (tegenover een gemiddelde van 38,4%). Boomers (55+) lijken zich meer te richten op zaken die hen als individu aangaan en zijn minder bezorgd over milieukwesties 31,1% en sociale kwesties 26,6%.

Zorgen over sociale kwesties in Zuidoost-Azië en Zuid-Europa hoger.

Zuidoost-Azië en landen in Zuid-Europa besteden meer aandacht aan sociale kwesties. Landen waar het levensonderhoud of arbeidstijden een probleem kunnen zijn, scoren hoger op goede werkomstandigheden, zoals Maleisië (70,6% vs. 56,3% gemiddeld), Vietnam (67,7%) en Indonesië (68,4%). In Europa neemt de bezorgdheid over de mensenrechten toe als gevolg van de recente schandalen met betrekking tot de onregelmatige tewerkstelling van arbeidskrachten in de landbouwsector. Zo geven Italiaanse respondenten aan dat zij zich zorgen maken over mensenrechten 61,9% (tegenover een gemiddelde van 55,5%) en ook de Spaanse respondenten geven aan dat dit een probleem is 61,8%.

Gezondheid gerelateerde problemen: Aziaten willen duidelijke informatie over de inhoud van het product.

Informatie over de inhoud van producten is in alle regio’s het belangrijkste. Aziaten vinden dit echter het meest belangrijkste. Maar liefst 71,2% van de Aziaten (vs. 65,2% gemiddeld) geeft aan dat zij meer informatie over productinhoud willen ontvangen. Dit wekt de indruk dat consumenten in delen van Azië een meer individuele verantwoordelijkheid op zich nemen voor het controleren van voedselproducten voordat zij deze kopen. Nederland 56% en Denemarken 55,7% scoren aanzienlijk onder het gemiddelde.

Milieuaspecten: Meer informatie over de uitstoot van broeikasgassen en waterverbruik.

Duurzame verpakkingen en biologische ingrediënten staat bovenaan de lijst met aandachtspunten, maar als het gaat om bredere kwesties, vallen enkele regio’s op. Vietnam scoort ruim boven het gemiddelde met betrekking tot de bezorgdheid over de uitstoot van broeikasgassen (66,4% vs. 50,6% gemiddeld), gevolgd door Italië (59,4%), Brazilië (57,1%) en Spanje (56,2%). In Europese landen zoals Duitsland (53,1%), Italië (49%) en Spanje (51,5%) is vermindering van watergebruik een punt van zorg. Ook Brazilië scoort hoog met (47,4%).

Productinformatie is belangrijk en dierenwelzijn is vooral een Europese zorg.

Bovenaan de lijst van de landen die meer informatie over dierenwelzijn willen, staan Europese landen als Italië (60,7%), het Verenigd Koninkrijk (58,8% vs. 52,5% gemiddeld) en Duitsland (58,4%). In andere landen ligt de nadruk vooral op de oorsprong van het product en de ingrediënten. Dit is met name sterk aanwezig in Italië en in delen van Azië. Van de Italiaanse consumenten zou 73,5% (tegenover 63,7% gemiddeld) meer informatie over dergelijke onderwerpen ontvangen. In China geeft 67,8% hetzelfde aan en in Zuidoost-Azië staat Vietnam bovenaan de lijst met 78%, gevolgd door Indonesië (72%) en Maleisië (72,7%). Japan (58,1%) en Singapore (64,8%) verlagen het gemiddelde.

Millennials zijn bereid om meer te betalen voor geverifieerde of gecertificeerde producten.

De jongere generatie is eerder bereid om extra te betalen wanneer de kwaliteits-, veiligheids-, milieu-, sociale en gezondheidsinformatie van een product door een derde partij is geverifieerd, of als het product zelf (of de fabrikant) gecertificeerd is volgens een erkende kwaliteits- of voedselveiligheidsnorm. Generatie Z (leeftijd 18-24 jaar) scoort ongeveer 79% en Generatie Y (leeftijd 25-39 jaar) scoort ongeveer 75% (vs. ongeveer 68% gemiddeld). De oudere generatie Boomers (leeftijd 55+) zien dit anders. Hiervan is slechts 56,1% (vs. 67,5% gemiddeld) bereid meer te betalen voor geverifieerde informatie en 58,3% (vs. 69% gemiddeld) zou meer betalen voor een gecertificeerd product.

Consumenten in Azië en Brazilië controleren vaker of een product gecertificeerd is.

In Brazilië weet 69,7% (vs 53,4% gemiddeld) hoe zij kunnen controleren op certificering en net zoals in China waar 72,8% dit doet. Dit is een groot contrast met Europa, waar de meeste consumenten niet de behoefte hebben om een product te controleren op certificering (39,8%).

Bovendien geeft 78,6% van de Aziatische respondenten aan dat ze extra zouden betalen als het product of de fabrikant gecertificeerd is volgens een erkende kwaliteits- of voedselveiligheidsnorm. In China bedraagt dit aantal alleen al 79,9%.  Landen waar voedselveiligheid belangrijker is, zijn eerder bereid extra te betalen voor geverifieerde productinformatie of productcertificering.

Azië en Europa: Communicatie via het product kan de vertrouwenskloof overbruggen.

Van de ondervraagde consumenten in Azië is 59,7% (vs 45,7% gemiddeld) al op de hoogte van de QR-codes en heeft geprobeerd deze te gebruiken. In China gebruiken ze QR-codes het vaakst (34,2% vs. 18,5% gemiddeld). Dit in tegenstelling tot de Europese consumenten, waar 33,3% een QR-code kent en heeft gescand. Slechts 10,8% is een gebruikt QR-codes vaker. Dit aantal stijgt drastisch wanneer QR-codes toegang tot informatie zouden geven over de authenticiteit en de oorsprong van het product. In Azië zegt 78,2% (vs. 65% gemiddeld) dan gebruik te maken van QR-codes te gebruiken. Ook in Europa stijgen de cijfers aanzienlijk (52,5%).

TERUG NAAR DE GEDETAILLEERDE RESULTATEN