Crisis Management Foundation (S-CMF)
Tijdens deze basiscursus maakt u kennis met de basisprincipes van effectief crisismanagement en crisiscommunicatie.
Zowel nationaal als internationaal neemt het aantal crisissituaties de laatste jaren in hoog tempo toe. Of het nu over een lokale stroomstoring gaat, uitval van IT, brand of geweldpleging, organisaties ontkomen er niet meer aan om zich hier gericht op voor te bereiden. Het zo zorgvuldig mogelijk voorkomen van crises door het treffen van gerichte maatregelen. Daarnaast is het van essentieel belang om te weten hoe u een crisis effectief kunt beheersen en om te trainen in de methodieken daarvoor, omdat dit cruciaal is voor de continuïteit van organisaties.
Deze tweedaagse Crisis Management Foundation biedt de basis van het identificeren, voorkomen en beheersen van crisissituaties. U leert hoe u moet anticiperen op een verscheidenheid aan mogelijke crises. Daarnaast leert u de basis van effectieve interne en externe crisiscommunicatie, en worden de nieuw verworven crisisbeheersingsvaardigheden aan de hand van binnenlandse en grensoverschrijdende crisisscenario’s getoetst.
Examen en certificering
Na afloop van deze cursus krijgt u de mogelijkheid uw kennis te toetsen via een online examen onder toezicht van het SECO-Institute. Kandidaten die slagen, ontvangen de prestigieuze S-CMF-certificering van het SECO-Institute.
Voordelen van certificering
Aantoonbare kennis vergroot uw waarde als professional voor uw organisatie aanzienlijk. Bovendien zorgt deze certificering van het SECO-Institute voor betere carrièremogelijkheden.
Vereiste voorkennis
Voor deelname aan deze cursus is geen specifieke voorkennis vereist.
Doelstellingen
Aan het einde van deze cursus zult u (in staat zijn om):
- Begrijpen hoe crises ontstaan
- De fundamentele principes van crisismanagementmethodologie te begrijpen en toe te passen op basale crisisscenario’s;
- Weten hoe een interne crisisorganisatie functioneert en hoe u effectief kunt deelnemen aan een crisismanagementteamoverleg;
- De best practices van interne en externe crisiscommunicatieprincipes te begrijpen en toe te passen op basale crisisscenario’s;
- De fundamentele principes van stakeholderanalyse en reputatiemanagement te begrijpen.
Doelgroep
- Professionals die een introductie in crisismanagement zoeken;
- Beginners die het belang van crisismanagement en de praktische werking ervan willen begrijpen.