Columns van Matthijs Dierick

Matthijs Dierick, trainer en lead auditor bij DNV, heeft al veel columns mogen schrijven voor het vakblad Kwaliteit in Bedrijf. In zijn columns is hij kritisch, scherp en geeft hij stof tot nadenken. Heeft u al zijn columns al gelezen? Zie hieronder al zijn columns.

Matthijs Dierick banner

KPI’s, Excel, Sturen. Alle managementsysteemnormen spreken over continu verbeteren en over prestatie-indicatoren. Dus, als brave auditor kijken we of er prestatie-indicatoren en doelstellingen zijn. In de loop van de jaren is bij mij een schrikbarend patroon zichtbaar geworden…De eis van communicatie wordt vaak onderschat. Communiceren is niet alleen praten, het is ook luisteren en iets doen met wat je gehoord hebt. Onze trainer en Lead Auditor Matthijs Dierick legt het verschil uit wat wij moeten verstaan onder communiceren en informeren.Wat is de basis van een goede Management of Change (MoC)? Volgens onze trainer en Lead Auditor Matthijs Dierick ligt het allemaal in de voorbereiding!Waar wilt u in vredesnaam naar toe met uw organisatie? Kunnen de ISO-normen wat helpen? Nou, om kort te gaan, die normen geven u geen handvat om te bepalen waar u naartoe wilt met uw organisatie. Dit moet u toch echt zelf uitzoeken. Maar, wanneer u zich eenmaal een beeld heeft gevormd, komen de normen toch wel met behulpzame tips (en als u gecertificeerd wilt worden, noemen we deze tips eisen) die u op uw weg kunnen bijstaan.Procesoptimalisaties, automatisering, lean-projecten. Oh, wat worden wij daar blij van. Stroomlijnen, efficiency verhogen, allemaal dingen die organisaties dagelijks proberen te doen. Allemaal zaken waarbij de medewerkers zich aan de procesafspraken moeten houden. Allemaal zaken waarbij de actie gaat vóór het denkvermogen.In deze column geeft onze trainer en Lead Auditor Matthijs Dierick tips aan organisaties die het moeilijk vinden om het belang van de ISO-normen duidelijk te maken bij collega’s.In deze column werpt Matthijs Dierick een kritische blik op de ISO 9001 norm: op welke manier betrekt de ISO 9001 de wet- en regelgeving? Ook geeft Matthijs een aantal tips aan organisaties omtrent wet- en regelgeving.In deze column laat Matthijs Dierick organisaties nadenken over de competenties van medewerkers. Zijn de medewerkers competent? Worden de competenties onderhouden? En krijgen bestaande medewerkers de kans om competenties uit te breiden?In deze column blikt trainer Matthijs Dierick kort terug op het afgelopen jaar. Op welke wijze hebben de ISO-normen handvatten gegeven die u in 2020 heeft kunnen gebruiken?In deze column schrijft Matthijs Dierick over het valideren van processen. Is het echt nodig om alles te valideren? Of volstaat verificatie ook? En wat is nu eigenlijk het verschil? In de laatste column voor 'Kwaliteit in Bedrijf' van dit jaar schrijft Matthijs Dierick over Key Performance Indicators. Organisaties kunnen niet zonder, maar worden klanten er blij van?