Skip to content

Waarom vraagt uw klant om een ISO-certificaat?

Weet u waarom uw klant een ISO-certificaat van u vraagt?

ISO-managementsystemen zijn systemen die de directie helpen om hun strategische doelen te realiseren

Veel bedrijven beseffen niet wat deze vraag eigenlijk inhoud en worstelen met deze eis van hun klanten.  Directies geven de opdracht aan middelmanagement om ‘dat ISO-certificaat’ maar even te regelen, maar staan er verder niet bij stil wat dit betekent.  Voor veel bedrijven en organisaties is het gewoon de zoveelste eis die klanten stellen. Gewoon iets wat ‘even’ geregeld moet worden voordat weer wordt overgegaan tot de orde van de dag: geld verdienen. Waarom vragen directies van bedrijven zich nooit af waarom dat de klant om dit certificaat vraagt?  Wanneer directies de helft van de tijd die er besteed wordt aan het bestuderen van aanvragen en het opstellen van offertes zouden inruimen om die vraag beantwoord te krijgen, zouden ze veel geld kunnen besparen. De ISO-managementsysteemnormen zijn niets anders dan bedrijfsvoering systemen. Met andere woorden, het zijn systemen die directies helpen om hun strategische doelen te realiseren.  

Vragen aan uw directie 

De huidige, door de ISO ontwikkelde bedrijfsvoering systemen sluiten naadloos aan bij onze snel veranderende wereld. Weet u, als directie, wel wat er allemaal op u afkomt de komende jaren? Heeft u daar al over nagedacht en heeft u al overleg gehad met, voor u, belangrijke stakeholders? Denk daarbij aan uw klanten, leveranciers, distributeurs, uw verschillende groepen van medewerkers, banken, (lokale) overheden en wellicht uw buren.  De gegevens die u uit deze overleggen haalt met betrekking tot verwachtingen en eisen, kunnen u kansen bieden, maar ook grote bedreigingen boven tafel krijgen. Verschillende bedrijven, wellicht vele malen groter dan uw bedrijf en met veel meer resources, zijn in recente jaren hardhandig in aanraking gekomen met die veranderende wereld. Ze waren te laat op de hoogte van trends en ontwikkelingen en dat heeft hen uiteindelijk de das omgedaan.  

Denkt u eens aan uw favoriete mobiele telefoon van 10 jaren geleden of de filmrolletjes die u bij voorkeur kocht. Het is toch triest vast te moeten stellen dat de uitvinders van de digitale fotografie en producent van filmrolletjes volstrekt verkeerde keuzes hebben gemaakt omdat trends en ontwikkelingen veel te laat onderkent werden. Dus wanneer u als directie ontwikkelingen vroegtijdig onderkent, gaat dat u kansen opleveren en bedreigingen vroegtijdig herkennen en op beide kunt u dan anticiperen. 

Risicogebaseerd denken in de nieuwe ISO

Een belangrijk aspect van de nieuwe generatie bedrijfsvoeringsystemen van de ISO is het risico-gebaseerd denken. Dat komt de continuïteit van uw bedrijf ten goede, iets wat uw klanten bijzonder belangrijk vinden. De bedrijfsvoering systemen van de ISO bieden directies ruimschoots handvatten om daar gestructureerd en beheerst op te reageren, zodat u als bedrijf in staat wordt gesteld de resultaten te bereiken die u, in uw strategie, voor ogen had. Er zijn maar heel weinig bedrijven die hun klanten niet belangrijk vinden, het zijn immers de klanten die directies helpen de strategische doelen te realiseren. Die klanten willen vanuit hun gezichtspunt de garantie hebben dat hun leverancier begrijpt wat ze eisen en verwachten en dat hun leverancier daar ook adequaat invulling aangeeft. Dat de diensten en/of producten die worden afgenomen aan een constante hoog niveau voldoen. Met andere woorden, de klanten zoeken een borging dat er aan hun wensen en eisen voldaan zal worden. 

De vraag naar een ISO-certificaat

Dat is nu precies te reden dat deze klanten om een ISO-certificaat vragen. Het ultieme doel van deze norm is het verkrijgen c.q. verhogen van de klanttevredenheid door eisen, verwachtingen en wet- en regelgeving te voldoen. Die borging kan een directie van een bedrijf alleen geven wanneer er een effectief bedrijfsvoering systeem aanwezig is wat de organisatie garanties geeft dat de gewenste resultaten gerealiseerd zullen worden. Dus nu weet u waarom uw klanten om bevestiging vragen.

Wilt u meer weten over certificering?

Wij vertellen u graag meer over de meerwaarde van DNV GL bij certificering.  

U kunt kijken op deze pagina voor meer informatie over het certificatietraject, of vrijblijvend een offerte aanvragen op deze pagina

Wilt u meer informatie over een specifieke norm?

Klik op de normen voor meer informatie: 

ISO 9001 

ISO 14001 

ISO 27001 

ISO 50001 

ISO 45001

 

Wilt u een offerte aanvragen?

Vraag hier een vrijblijvende offerte aan.

 

Trainingsaanbod

Leer uw managementsysteem volgens een specifieke norm implementeren en zelfstandig (interne) audits uit te voeren.

 

Certificeringstraject

Hoe ziet het certificeringstraject eruit? Bekijk hier alle stappen.

 

Nieuwsbrief

Ontvangt u onze nieuwsbrief al? Schrijf u in en ontvang ons nieuws en updates over certificering en trainingen.

 

Lijst met door DNV gecertificeerde organisaties

Gebruik de database om DNV certificaten te verifiëren.

 

Certificatiebeeldmerken

Download hier uw certificatiebeeldmerken.

 

Klantcases

Waarom deze klanten voor DNV kiezen.

 

Contact

Heeft een vraag voor ons?