Voedselverspilling en -verlies in de waardeketen

Inzichten uit de voedingsmiddelenindustrie

Verlies en verspilling van voedsel biedt wereldwijd zowel een grote uitdaging als een kans. Volgens het VN-milieuprogramma wordt jaarlijks bijna een vijfde deel van al het voor consumenten bestemde voedsel verspild. In 2022 kwam dit neer op 1,05 miljard ton.

In het ViewPoint-onderzoek Food Loss & Waste heeft DNV onderzocht hoe de voedingsmiddelenindustrie omgaat met verlies en verspilling van voedsel in hun waardeketen. Het onderzoek toont een divers beeld. Hoewel zes van de tien organisaties voedselverlies en -verspilling als een probleem beschouwen, heeft minder dan een kwart van de organisaties dit onderwerp hoog op de agenda staan. Toch is men zich sterk bewust van het potentieel voor verbetering. De helft van de respondenten denkt dat een aanzienlijk deel van de verspilling kan worden vermeden.

Uit het onderzoek komt naar voren dat organisaties in de eerste fasen van hun ontwikkelingstraject zich vooral concentreren op operationele maatregelen. Meer volwassen organisaties hanteren een breder perspectief, waarbij de reductie van voedselverlies en -verspilling wordt geïntegreerd in bredere duurzaamheidsstrategieën.

Bij slechts twee op de tien organisaties wordt meer dan 10 procent van het verspilde voedsel hergebruikt in alternatieve toepassingen. Minder dan de helft van de organisaties heeft een formeel systeem voor het beheer van voedselverlies en -verspilling. De belangrijkste obstakels zijn een gebrek aan bewustwording, onvoldoende voorlichting en de noodzaak om evenwicht te bewaren tussen voedselveiligheid en het tegengaan van verspilling. De oorzaken van voedselverlies en -verspilling spelen zich af op verschillende punten in de waardeketen, zonder dat er één dominante hoofdoorzaak is. Dit benadrukt de complexiteit van het probleem.

Hoewel de meeste organisaties op een of andere manier actie ondernemen, is een meer gestructureerde en datagedreven aanpak noodzakelijk om duurzame reducties te bereiken. Het ViewPoint-onderzoek geeft inzicht in de vooruitgang die de organisaties boeken, de obstakels waarmee ze worden geconfronteerd en de beste kansen om voedselverlies en -verspilling tegen te gaan in de voedingsmiddelenindustrie.